Parallel aan de Wilhelminakade, tussen de Petrus Steenkampweg en de Thamerkerk.
De jachthaven is in maart 2023 wordt opgeleverd. De jachthaven is vervolgens, na de feestelijke opening, in gebruik genomen.
De jachthaven wordt beheerd door E-Harbour, een Amsterdams bedrijf dat is gespecialiseerd in duurzaam gebouwde jachthavens voor elektrische boten. De havens zijn uitgerust met een smart charging elektra-infrastructuur. Er zijn al twee E-Harbours in Amsterdam: een dicht bij de Omval in Oost en een vlakbij Zeeburg (Nautix).
Ja, E-Harbour is vanaf 2022 ook eigenaar van de passantenhaven. De verduurzamingsslag is voor deze passantenhaven in 2019 al gemaakt.
Nee, er mogen ook boten met een verbrandingsmotor in de haven liggen. Elektrische boten krijgen wel voorrang bij het huren van een ligplaats.
De jachthaven is inderdaad uitgerust met sanitaire voorzieningen, bij het havenkantoor ter hoogte van de passantenhaven. Deze zijn alleen toegankelijk voor ligplaathouders.
Ja, de jachthaven heeft een havenkantoor gelegen aan het Marktplein 63. Hierin kunnen zowel passanten als ligplaatshouders terecht voor administratieve en praktische zaken.
Hoewel de jachthaven een E-Harbour is en zich in de eerste plaats richt op elektrisch aangedreven boten, mogen voorlopig ook boten met een verbrandingsmotor een ligplaats in de jachthaven huren. Elektrische boten en buurtbewoners krijgen wel voorrang bij het huren van een ligplaats.
Er is een wachtlijst waarop u zich in kunt schrijven via het contactformulier op de website. Ligplaatsen worden toegewezen op basis van volgorde van aanmelding.
Het is niet toegestaan om op uw boot recreatief te overnachten, dit mag wel in de passantenhaven.
Wanneer de jachthaven in gebruik is genomen, zal er in verband met de veiligheid niet meer kunnen worden gezwommen op deze plek. De gemeente onderzoekt op dit moment of er op een andere locatie een zwemplek kan worden gerealiseerd.
De jachthaven wordt gefaseerd aangelegd. In de eerste fase zijn, in lijn met het bestemmingsplan Waterlijn, 50 ligplaatsen gerealiseerd. De 30 parkeerplaatsen die hiervoor nodig zijn, zijn beschikbaar op het parkeerterrein bij The Mix. Nadat de jachthaven in gebruik is genomen, zullen we een gedegen onderzoek laten uitvoeren naar de daadwerkelijke parkeerdruk door de jachthaven. Ook de Mobiliteitsvisie en het parkeeronderzoek dat de gemeente op dit moment in het dorpscentrum laat uitvoeren vormen hiervoor vervolgens belangrijke input. Op basis van dit onderzoek en deze visie wordt door de gemeente nader parkeerbeleid uitgewerkt. Dit alles vormt ook input voor het benodigde aantal parkeerplaatsen voor fase 2 van de jachthaven. Wanneer er duidelijkheid is over het benodigde en aanwezige aantal parkeerplaatsen, wordt een plan gemaakt voor de tweede fase van de jachthaven.
In het havenreglement van Jachthaven Uithoorn zullen verschillende bepalingen worden opgenomen die toezien op het tegengaan van overlast voor omwonenden. Zo mag er alleen tussen bepaalde tijden worden geladen en gelost of afval in de containers worden gegooid. Ook zullen recreanten zich ’s avonds en ’s nachts aan de dwingende stiltenormen moeten houden. De havenmeester ziet toe op de naleving van het reglement en grijpt in wanneer dat nodig blijkt.
Met de realisatie van de jachthaven is de kans groot dat hangjongeren hun heil elders zullen zoeken. De sociale controle wordt op deze locatie immers groter. Om de overlast van voorbijvarende ‘partyboten’ te beperken, zullen er langs het water borden worden neergezet die deze waterpassanten manen tot het dempen van hun geluidsniveau.
Door de gefaseerde aanleg kan de scoutingboot voorlopig op de huidige locatie blijven liggen. We gaan met de scouting in gesprek over deze oplossing.
Ja, de jachthaven past in het geldende bestemmingsplan Waterlijn.